Politiek en Samenleving

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Politiek en Samenleving

Voor een vrije samenleving


    Wilders mede oorzaak van bedreigingen moskeeën

    Eric de Blois
    Eric de Blois
    Beheerder
    Beheerder


    Aantal berichten : 754
    Leeftijd : 64
    Woonplaats : Chili
    Registration date : 06-08-08

    Wilders mede oorzaak van bedreigingen moskeeën Empty Wilders mede oorzaak van bedreigingen moskeeën

    Bericht van Eric de Blois ma jul 18, 2011 4:29 am

    Wilders mede oorzaak van bedreigingen moskeeën

    Marco Visser − 17/07/11

    Bron: Trouw

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    Twee bekladde moskeeen in Haarlem. Archiefbeeld 2007. ©ANP

    De uitlatingen van PVV-leider Geert Wilders over de islam zijn mede de oorzaak van bekladdingen en bedreigingen van moskeeën. "Ik zie daar absoluut een link", zegt voorzitter Farid Azarkan van het Samenwerkingsverband van Marokkaanse Nederlanders in een interview met het ANP.

    "Je ziet wat het doet met mensen als hun denkbeelden vertegenwoordigd worden in de politiek. Ze voelen zich gesterkt door wat de PVV roept. Dat uit zich in het roepen op straat tot het bekladden van moskeeën met leuzen die exact uit Wilders' mond komen.''

    De SMN-directeur heeft het idee dat 'de rem eraf is'. "De beschaafde manier van met elkaar omgaan is verdwenen. Dat touwtje dat ons bond. Ik denk dat als we later terugkijken, we zullen zeggen dat dit een tijd is waarin we belangrijke kernwaarden verloren zijn. Een daarvan is dat de politiek een verantwoordelijkheid en een voorbeeldrol heeft voor hoe mensen op straat met elkaar omgaan.''

    Wilders heeft gezegd dat bedreigingen of geweld tegen moskeeën niet kan. Dat vindt Azarkan echter 'heel dubbel'. "Je kunt niet zeggen dat je tegen voetbal bent, maar als iemand dan een keer een voetbalclub bekladt, zeggen dat je dat niet moet doen.''

    Integratienota Donner

    Azarkan vindt het moeilijk te accepteren dat een liberale en een christelijke partij met 'onfatsoenlijke partijen samenwerken' die politiek bedrijven 'ten koste van minderheden'. Dat vindt Azarkan terug in de integratienota van minister Donner. "Vanuit het perspectief van minderheden ademt die hele integratienota van minister Donner uit: wij Nederlanders hebben jarenlang teveel geduld gehad met minderheden. Nu gaan we de rekening vereffenen."

    Wat Azarkan droevig stemt, is de manier waarop jongeren omgaan met de kritiek op de multiculturele samenleving en op de islam. "Mensen voelen zich uitgesloten. Maar de een put er kracht uit, terwijl de ander zegt: ik heb er geen zin meer in. Ja, ik vind dat je altijd de kracht moet vinden om jezelf te herpakken. Dan solliciteer je maar 33 keer als het in 32 keer niet lukt. Bij een deel van met name de derde generatie Marokkaanse jongeren mis ik de wil om iets te betekenen, om succesvol te zijn."

    Succes van meisjes

    Tegenover deze jongeren plaatst Azarkan de tweede en derde generatie meisjes, die "bijna op hetzelfde niveau zit als autochtonen als het gaat om instroom in het hoger onderwijs. En ook de aanwezigheid in het maatschappelijk debat is fantastisch. Denk aan Najib Amhali, politici en Abdelkader Benali, die de Libris Literatuur Prijs won."

    De SMN-directeur denkt dat het integratiedebat haar hoogtepunt wel heeft gehad. "Ik zou niet weten wat je nou nog meer kunt roepen. Er komt ook een dag dat mensen zeggen: het is ook wel heel erg doorgeschoten, zo ga je niet met elkaar om."


      Het is nu vr mei 17, 2024 10:45 am